Необхідною умовою досягнення високої професійної підготовки, педагогічної техніки, майстерності педагога є оволодіння основами теорії та практики мистецтва слова – виразного читання. Виразне читання - як усне, правильне відтворення читаного у повному обсязі його логічного та художнього змісту відповідно до наміру автора - у шкільній практиці є і мистецтвом, і методом, і прийомом. Виконавська майстерність педагога-словесника є результатом загальної професійної підготовки з врахуванням специфіки професії та потреби навчально-виховної роботи з учнями.
Мета дисципліни – підготовка висококваліфікованих спеціалістів шляхом формування основ словесної майстерності та культури мовлення; поглиблення знань студентів з теорії мистецтва звучного слова; удосконалення виконавських навичок студентів.
Завдання - організаційно-методичне забезпечення майбутнього вчителя-філолога умінням здійснювати морально-естетичне виховання учнів в умовах проведення уроків з української мови і літератури та у системі позакласних заходів; розкриття змісту поняття «виконавська майстерність» як різнорівневого процесу оволодіння мистецтвом читання творів за умови емоційно-інтелектуальної взаємодії із слухачем.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студенти повинні знати:
- роль і значення виразного читання як: прийому, методу, мистецтва звучного слова;
- критерії розрізнення понять «виразне читання», «художнє читання», «акторське виконання»;
- основні положення теорії виразного читання (техніка мовлення, інтонація, позамовні засоби виразності);
- елементи внутрішньої техніки словесної дії, етапи підготовки тексту до виконання, реєстр партитурних знаків;
- особливості виразного читання творів різних літературних жанрів;
- методичні принципи проведення конкурсу читців, організації шкільного драмгуртка і театру, гуртка виразно-художнього читання..
Студенти повинні уміти:
- визначати тип дихання, робити постановку комбінованого типу дихання, виконувати дихальну гімнастику;
- визначати вади голосу та дикції, виконувати вправи на їх усунення та розвиток мовного апарату;
- робити партитуру тексту відповідно до інтонаційно-смислового принципу;
- здійснювати літературознавчий та дійовий аналіз тексту;
- практично володіти навичками виразного, художнього читання текстів різних жанрів літератури;
- уміло використовувати театрально-педагогічну спадщину майстрів художнього читання і театральної педагогіки: М. Кропивницького, К.Станіславського, П. Саксаганського, Г.Артоболевського, М. Вороного та ін. у межах організації навчання учнів-читачів, учнів-читців, учнів-акторів, учнів-режисерів мистецтву звучного слова та акторської майстерності.
Бажаємо успіху у вивченні дисципліни
«Виразне читання»!