Об'єктом курсу "Основи журналістики" є явища інформаційного процесу в усіх формах його функціонування. Відповідно предмет дослідження цієї галузі журналістикознавства становить специфіка журналістської діяльності, особливості її становлення і розвитку, стан сучасних інформаційних процесів, масова інформація в її видах і формах тощо.
Оскільки основне призначення ЗМІ – безперервне відображення суспільного життя в усіх його діалектичних зв'язках, суперечностях і конфліктах, то пресу, радіо, телебачення й електронні медіа усе частіше розглядають як складну систему із взаємозалежними елементами. При цьому система засобів масової інформації входить як складова частина до системи більш широкого порядку – соціального функціонування суспільства. У цьому контексті виняткового значення набувають такі журналістикознавчі категорії, як ефективність і дієвість журналістики, чинники впливовості журналістських матеріалів, їх формальна та змістова своєрідність.
Мета викладання дисципліни – ознайомлення студентів із теоретичними основами журналістики, усвідомлення першокурсниками ключових понять та процесів у цій комунікативній сфері, засвоєння знань із першооснов журналістської діяльності в її історичних та сучасних формах, вироблення
практичних навичок аналізу чужого журналістського продукту та створення власних медіаматеріалів.
Головні завдання дисципліни:
• ознайомити студентів із поняттям журналістики як масово-інформаційної діяльності, соціального інституту, різновиду неофіційної влади, форми пропаганди та комунікації;
• розкрити соціальні та соціально-психологічні функції журналістики;
• познайомити першокурсників із витоками журналістської діяльності; теорією та історією журналістики;
• окреслити соціальний та професійний портрети журналіста;
• дати поняття професіоналізму в журналістиці; окреслити історичні віхи становлення та розвитку журналістської освіти в Україні і світі;
• розкрити сутність поняття "масова інформація" як базової категорії журналістики, її головних ознак, рівнів та форм;
• розглянути джерела й методи збору суспільно-значущої інформації, їх класифікації;
• забезпечити засвоєння студентами поняття "громадська думка", її ознак та етапів формування;
• познайомити першокурсників з принципами соціальної позиції журналіста, його соціальною відповідальністю та професійною компетентністю;
• розкрити сутність понять "ефективність" та "дієвість" журналістської діяльності;
• дати уявлення про чинники впливовості журналістських матеріалів;
• забезпечити розуміння преси, радіо, телебачення й електронних медіа як взаємопов'язаних елементів системи ЗМІ;
• надати знання про структуру журналістського тексту, його основні компоненти; діахронію та синхронію, інтертекстуальні елементи;
• виробити в студентів уміння працювати з доказами та аргументами в журналістиці;
• познайомити з особливостями публіцистики, її об'єктом і предметом, природою публіцистичного образу;
• дати уявлення про журналістські жанри;
• досягти розуміння першокурсниками сучасних інформаційних процесів,
• познайомити з основними філософськими підходами до концепцій сучасних ЗМІ;
• навчити студентів використовувати теоретичні знання на практиці;
• розвивати толерантне ставлення до інших, здатність чути чужу думку, розуміти плюралізм ідей, їх відносність;
• розширити загальний гуманітарний світогляд майбутніх журналістів.
• розрізняти окремі частини журналістського тексту; уміти аналізувати їх;
• створити модель журналістського тексту для конкретної вікової аудиторії;
• пояснити відмінності між різними видами ЗМІ (пресою, радіо, телебаченням, електронними медіа);
• висловити власну точку зору на певну теоретичну проблему з курсу "Основи журналістики", обґрунтувати її;
• аналізувати вплив журналістських матеріалів на аудиторію залежно від типу ЗМІ;
• експериментувати з різними формами та технологіями створення журналістського матеріалу, досліджуючи можливості їх використання у поданні інформації;
• розвивати уміння, знання й здібності, необхідні для аналізу способів, за допомогою яких сучасні ЗМІ конструюють реальність;
• розвивати рівень оцінки та естетичного сприйняття медіатекстів;
• виявляти рівень критичного мислення шляхом порівняння різних джерел інформації; демонструвати логічно-обґрунтовані судження;
• розуміти, чим медіасприйняття відрізняється від аналізу журналістських матеріалів.
БАЖАЄМО УСПІХУ У ВИВЧЕННІ ЦІЄЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ!