Мета навчальної дисципліни. На сучасному етапі головною метою стає вивчення історії видавничої справи у контексті подвійної природи книги чи іншого виду видавничої продукції – і як матеріальної конструкції, і як носія певної суми знань та ідей.
Завдання навчальної дисципліни:
- простежити суспільно-політичні передумови та історичні витоки попередників сучасних видань в світі та Україні;
- висвітлити основні етапи становлення та розвитку друкарства в світі та Україні;
- дослідити не лише саму друкарську справу та інші видавничі процеси, а й суспільно-політичні обставини, в яких вони розвивалися;
- увиразнити роль друкарства як чинника кардинальних змін в організації редакційно-видавничої справи;
- з ясувати драматичні житейські колізії тих особистостей, хто це нелегке й відповідальне ремесло обирав сенсом свого існування;
- висвітлити обставини побутування випущених у різні історичні епохи знакових за змістом і оформленням видань, їх вплив не лише на окремих особистостей, й на суспільні процеси, що відбувалися під впливом такого побутування в конкретну історичну епоху.
- надати студентові можливість опрацювати та освоїти такий масив джерельних та документальних текстів, у якому історія видавничої справи базувалася б не на застарілих ідеологічних концепціях і догмах, а з врахуванням нового, переважно архівного матеріалу, досі невідомому загалу.
Об’єктом навчальної дисципліни „Історія видавничої справи” є редакторська та видавнича діяльність фахово підготовлених спеціалістів у контексті творення, вдосконалення, друкування та поширення різних видів друкованої продукції.
Предметом історії видавничої справи є цілісна картина створення, поширення, використання тих чи інших видів видавничої продукції, переважно книги та результати їх функціонування, а також тематика різних видів видань, особливості їх редакційно-видавничої підготовки в різні періоди розвитку рукописнання та друкарства в Україні та світі.
Студент повинен знати:
- основні історичні етапи та провідні осередки розвитку рукописного книготворення в світі і Україні;
- основні історичні етапи та провідні осередки розвитку друкарства в світі та Україні;
- визначні пам’ятки світової і української видавничої справи – рукописні та друковані книги, що найбільше вплинули на суспільну свідомість та цивілазіційний поступ людства;
- основні віхи та особливості діяльності визначних редакторів, друкарів, видавців;
- проблемно-тематичний репертуар книговидання, що найбільше був витребуваним серед читачів у різні історичні епохи;
-особливості матеріальної конструкції та змістової частини видань у ретроспективі;
- фундаментальні дослідження з історії видавничої справи зарцубіжних та українських дослідників;
Студент повинен уміти:
- оперувати поняттями та термінами з історії видавничої справи у майбутній професійній діяльності;
- використовувати досвід кращих попередників фаху в структуруванні та редагуванні сучасних видань;
- втілювати нереалізовані творчі напрацювання попередників у своїх реальних видавничих програмах;
- узагальнювати й оприлюднювати в своїй публікаторській діяльності найцікавіші пізнавальні й повчальні факти з історії видавничої справи;
- самостійно й результативно проводити бібліографічний пошук необхідних видань в бібліотечній та електронній базах даних.
БАЖАЄМО УСПІХУ У ВИВЧЕННІ ЦІЄЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ!