Навчальна дисципліна „Історія української літератури. Кінець ХІХ – ХХ ст.” є важливою складовою частиною підготовки фахівців з курсу „Історія української літератури”. У період порубіжжя українська література знаходить нові шляхи розвитку, змінюється її структура, утверджується нова загальноєвропейська система жанрів і стилів; виразного політичного звучання і національно-визвольного характеру набирає національна тематика. Кінець ХІХ – початок ХХ ст. ознаменувався появою в українській літературі нової генерації митців, які утверджували передові суспільно-політичні та літературно-естетичні ідеї. Цей період визначається новим етапом у розвитку реалізму, його якісного оновлення. Більшого поширення в українській літературі набуває модернізм.
Навчальна дисципліна присвячена вивченню таких основних питань: розвиток і оновлення реалізму; становлення і національні ознаки модернізму; загальноєвропейські тенденції розвитку української літератури кінця ХІХ – початку ХХ ст.; особистісно-психологічна, соціальна, національно-визвольна теми у розвитку української поезії; розвиток жанрів малої прози; вплив філософії екзистенціоналізму на формування творчого стилю письменників;
Дисципліна є загальноосвітньою, фундаментальною, обов’язковою.
Дисципліна орієнтована на формування таких професіональних якостей на рівні знань:
– особливостей художньої літератури як форми суспільної свідомості і виду мистецтва;
– взаємозв’язку літератури з життям; взаємозв’язку з історією свого народу, з іншими видами мистецтва;
– характерних рис епохи, відображених в художньому творі;
– основних рис творчих методів і літературних напрямків;
– ідейно-тематичного змісту і художньої вартості твору;
– особливостей сюжету і композиції, конфлікту і системи характерів вивчених художніх творів;
– місця і значення історії національної літератури;
– оцінки критикою художніх творів і творчості письменника загалом.
Студенти повинні уміти:
– визначати основні проблеми у вивчених художніх творах;
– робити ідейно-художній аналіз літературного твору;
– готувати доповідь чи реферат на літературну тему; користуватися довідниковим апаратом книги та словниками.
У процесі вивчення дисципліни у студентів повинні сформуватися навики: складання характеристики героя твору; створення творів (усних та письмових); написання роботи реферативного характеру (за кількома джерелами).
Дисципліна є необхідною складовою для вивчення таких дисциплін: “Сучасна українська література.”, “Українська література ХХ ст.”, “Історія української літературної критики”.