В сучасних умовах господарювання, коли наша держава отримала статус країни з ринкової економікою, значно посилився вплив конкурентного чинника. Загальновідомо, що саме конкурентний чинник – основне джерело розвитку економічної системи. Усе це обумовлює одну важливу обставину: зросли вимоги щодо обґрунтованості прийнятих економічних й взагалі управлінських рішень, а отже – набуло якісно нового значення питання вибору й застосовування методів економічних досліджень, які б не тільки задовольняли вимозі адекватності, а й цілі низці інших не менш важливих вимог та критеріїв.
Мета дисципліни: формування системи теоретичних знань з застосування методів економічних досліджень у фінансовій, виробничій, інвестиційній сферах на рівні підприємства в цілому, а також його структурних підрозділів з урахуванням специфіки об’єкта дослідження та набуття практичних навичок з організації та проведення економічних досліджень в сучасних умовах.
Завдання дисципліни: з’ясувати суть та особливості функціонування економічної системи, соціально-економічних процесів; розглянути суть економічних задач як основну передумову здійснення економічних досліджень; з’ясувати цілі та сфери економічного дослідження; розглянути суть методу дослідження та методологію економічного дослідження в цілому; класифікувати та охарактеризувати усі групи методів економічного дослідження; з’ясувати суть, значення та форми інформаційного забезпечення економічного дослідження; розглянути та дати повну характеристику спеціальним методам економічного дослідження; підвищення методологічної культури економічних досліджень.
Предмет дисципліни: методологія дослідження економіки.
Після вивчення дисципліни студент повинен знати:
- що представляє собою економічна система і як вона функціонує;
- у чому полягає суть наукового пізнання; його форми;
- суть методу дослідження та найпоширенішої гіпотетико-дедуктивної моделі пізнання;
- суть основних методологічних підходів до здійснення економічного дослідження;
- класифікацію та характеристики основних та другорядних методів економічного дослідження на підприємстві;
- зміст та складові інформаційного забезпечення економічного дослідження;
- інструментарій формування масиву вихідної інформації;
- особливості застосування методів економічних досліджень в різних сферах здійснення економічної діяльності підприємства.
Після вивчення дисципліни студент повинен уміти:
- здійснювати класифікацію економічних досліджень;
- здійснювати попередній аналіз вихідного масиву даних;
- приводити вихідний масив даних до заданого виду, який би задовольняв умовам співставності, наочності даних тощо;
- обирати методи економічних досліджень при здійсненні самих економічних досліджень;
- застосовувати всезагальні, загальнонаукові та спеціальні методи економічних досліджень;
- застосовувати такі спеціальні методи економічних досліджень як: метод економічного аналізу, статистичний метод, математичний метод;
- здійснювати моделювання соціально-економічних явищ та процесів;
- застосовувати методи економічних досліджень в операційні діяльності, інвестиційній діяльності, фінансові діяльності.