Вивчення даної дисципліни в рамках експерименту за Болонською системою передбачає роботу за кредитно-трансферною системою (КТС). В ході роботи студенти вивчають основні тенденції розвитку державотворення в Україні в його закономірних проявах і сукупності основних складових. Логічно продовжуючи навчальну програму з історії України за середню школу, курс не дублює і не повторює її. Зміст дисципліни складають основні, визначальні державотворчі процеси, що відбувалися на території України, їх науковий аналіз у напрямку вивчення передусім так званих уроків давнього і недавнього минулого.
Курс побудований таким чином, щоб використовувати хронологічно-проблемний принцип подачі матеріалу, з акцентуванням на найголовніших подіях з історії формування державності передусім українців. Для цього передбачено два навчальних модулі, які включають лекції, семінари, самостійну роботу студентів і контроль знань студентів по кожному модулю та підсумковий контроль.
Дана дисципліна є загальноосвітньою, гуманітарною, читається для студентів багатьох спеціальностей.
Для її засвоєння необхідні знання з гуманітарних предметів за середню школу, особливо з історії України та всесвітньої історії. В свою чергу, засвоєння курсу дозволяє перейти до вивчення інших гуманітарних дисциплін та спецкурсів у вищій школі або сприяє їх кращому розумінню: "Культурології", “Української та зарубіжної культури”, “Історії дипломатії”, “Політології”, “Країнознавства” тощо. Відповідно при читанні курсу враховуються міжпредметні зв’язки та координуються зусилля викладачів, які обслуговують ту чи іншу дисципліну.
В ході вивчення дисципліни здійснюються різні форми контролю: поточний, рубіжний, підсумковий, іспит.
Метою є оглядове вивчення історії українського державотворення, з’ясування його уроків, можливого використання набутого досвіду, долання відповідних стереотипів, міфологем та ідеологем.
Завдання:
* познайомити студентів зі змістом засадничих понять і термінів, які стосуються українського державотворення;
* дати певний обсяг знань, які стосуються особливостей українського державотворення;
* допомогти краще пізнати певні державницькі традиції українського народу з метою культивування та збагачення кращих із них в сучасних умовах;
* сприяти тому, щоб студенти через пізнання політичного устрою своєї країни і народу краще сприймали та розуміли й інші народи, і на цьому грунті тяжіли до самовдосконалення;
* сприяти виробленню мотивацій до об’єднавчих та тверезих суджень про Україну та пошуку найоптимальніших шляхів її державницького становлення й розвитку;
* зорієнтувати студентів на вміле використання державотворчих аспектів в майбутній фаховій діяльності.
Предметом курсу «Українське державотворення» є державотворчі процеси на території України, і передусім ті, які стосуються українців з часу їхнього формування як політичної спільноти.
Після вивчення дисципліни „Історія України” студент повинен:
знати:
- Основні поняття: «нація», «держава», «етногенез», «націогенез», «соціогенез», «етатизм», «державність», «державотворення», «національна держава», «розбудова держави» тощо;
- Зародження державності на території України взагалі й української зокрема;
- Основні риси руської (протоукраїнської) державності та особливості перебування українських земель в складі ВкЛ і Речі Посполитої в аспекті перспектив появи української державності;
- Особливості козацької державності та її історична доля;
- Зародження і розвиток державницької ідеї в період перебування України в складі Російської та Австрійської імперій;
- Перебіг і уроки українського державотворення в постімперський період;
- Обставини появи сучасної держави «Україна» і віхи її становлення;
- Основні проблеми, труднощі української державності і шляхи їх подолання на сучасному етапі її розвитку
вміти:
- Відрізняти українське державотворення від загальних державницьких процесів та території України;
- Помічати недоліки сучасної держави України в аспекті врахування історичних прорахунків та уроків;
- Спростовувати існуючі й поширювані ідеологеми стосовно неспроможності українського державотворення як такого, функціонування держави України;
- Розрізняти внутрішні і зовнішні чинники в формуванні української державності, їх впливи і співвідношення;
- помічати й аналізувати причинно-наслідкові зв’язки між подіями і фактами українського державотворчого процесу, формулювати тенденції його розвитку;
- використовувати знання із курсу для зміцнення нової України;
- висловлювати власні судження і виробляти особистісне ставлення до проблем українського державотворення з відповідною аргументацією.
Місце дисципліни: Для її засвоєння необхідні знання з гуманітарних предметів за середню школу, особливо з історії України та всесвітньої історії. Передує таким дисциплінам як «Політологія», «Історія дипломатії", Філософія", "Культурологія", «Історія української культури», допомагає їх кращому засвоєнню.
Методи навчання: словесні та наочні в поєднанні (за наявності комп’ютерного забезпечення) з інформаційними технологіями.