Сьогодні в Україні бюджет і проблеми надійного управління ним належать до найгостріших як в економічному й соціальному, так і в політичному контексті. Поки що фінансовий потенціал і реального, і фінансового секторів економіки, і доходи громадян та держави суттєво обмежені. Зведений бюджет нашої держави значно менший за обсягом від бюджетів окремих європейських країн, що за територією поступаються багатьом областям України. На жаль, як не прикро це констатувати, але нинішня українська бюджетна практика багато в чому продовжує ґрунтуватись на старих засадах адміністративно-командної системи. Про це свідчить відсутність сучасних бюджетних технологій, форм і методів бюджетного менеджменту, реального планування бюджету на середньостроковий і довгостроковий періоди. Водночас фінансова наука Заходу розробила передові технології управління бюджетними потоками, в більшості західноєвропейських країн належне місце зайняла практика середньострокового фінансового планування. Бюджетний менеджмент і в теорії і на практиці досяг відчутних висот.
У цих умовах питання оптимізації складу та структури бюджетних доходів і видатків, раціоналізації бюджетного процесу, забезпечення ефективної діяльності всіх органів законодавчої і виконавчої влади, які наділені бюджетними повноваженнями, набуває особливого значення. Кожна гривня бюджетних коштів має працювати на забезпечення потреб сталого економічного зростання та добробут народу. Відповідно, кожна гривня має бути під постійним і дієвим контролем, що має забезпечити цільове використання бюджетних коштів та належну їх віддачу.
Бюджетний процес, як предмет бюджетного менеджменту, виступає у вигляді системи поетапного приймання рішень та їх виконання, за допомогою якої повноважні на те представники суспільно-політичних груп та інститутів пропонують, розглядають і схвалюють бюджет. У свою чергу, державні органи збирають і витрачають бюджетні кошти, передбачені законом.
Центральним у системі бюджетного менеджменту є питання такого контролю над державними фінансами, який спрямований не на обов'язкову мінімізацію видатків чи максимізацію доходів, а на збирання й витрачання коштів з ефективністю, по можливості, максимально близькою до приватного сектору. Розробники сучасних технологій бюджетного менеджменту ставлять перед собою завдання поширити на бюджет базові підходи ринкової економіки, що стимулюють ініціативу, раціональність, доцільність.
Навчальна дисципліна ”Бюджетний менеджмент” є нормативною для підготовки спеціалістів з економіки за фахом „Фінанси”. Її вивчення ґрунтується на засвоєнні блоку економічних дисциплін та профілюючих дисциплін базової фінансової освіти: „Фінанси”, „Бюджетна система”, „Податкова система”. Дисципліна має теоретично-прикладний характер: у теоретичному плані вона покликана поглибити знання стосовно організації бюджетного процесу в державі та управління ним; у прикладному - сформувати навички проведення операцій з виконання бюджету держави.
Метою даної навчальної дисципліни - вивчення функцій фінансових органів, органів законодавчої та виконавчої влади щодо бюджету та прийомів і методів, які використовують ці органи в процесі керування бюджетними ресурсами і відносинами, що виникають в процесі руху бюджетних потоків. Тільки на засадах чіткого розмежування функцій між вказаними органами, чіткої організації бюджетного процесу в державі можливо забезпечити ефективне управління бюджетом.
Предметом вивчення є бюджетний процес, як порядок планування, забезпечення формування бюджетних ресурсів держави і відносини, пов‘язані з їх цільовим використанням.
Завдання вивчення дисципліни „Бюджетний менеджмент” полягають у:
- вивченні завдань, функцій та структури органів оперативного управління бюджетом;
- засвоєнні теоретичних основ організації бюджетного процесу;
- формуванні теоретичних і практичних знань стосовно організації виконання дохідної та видаткової частин бюджету;
- оволодінні навичками з обліку виконання бюджету у фінансових органах та складання бюджетної звітності;
- оволодінні методами контрольної роботи фінансових органів щодо виконання бюджету.