Маркетингова діяльність на будь-якому підприємстві повинна забезпечувати надійність, вірогідність і своєчасність збору інформації про ринок, структуру й динаміку попиту, смаки і побажання покупців та інші зовнішні фактори, що впливають на діяльність підприємства, що зумовить створення такого товару (асортименту), який буде мати вищий рейтинг і конкурентоспроможність, ніж його аналоги в інших фірмах, а цілеспрямований вплив на споживачів, на попит та ринок призведе до максимальної контрольованості сфери реалізації.
Отже, головним змістом маркетингової діяльності є цільова орієнтація і комплексність. Саме на цьому базуються всі головні поняття сучасного маркетингу. Ключовим є “комплекс маркетингу” (маркетинг-мікс), в якому вбачають сукупність засобів впливу на споживачів цільового ринку з метою викликати їхню бажану зворотну реакцію В сучасній літературі маркетинговий комплекс ототожнюють з такими складовими товар (product), ціна (price), місце (place), стимулювання продажу (promotion) Кожен із цих елементів має комплексний і багаторівневий характер.
Вивчення дисципліни “Маркетингова товарна політика” пов’язане, з першою категорією маркетинг-мікс – “товаром”, з якою зв’язують такий напрямок діяльності підприємства, як товарна політика, тобто комплексна діяльність з оптимізації асортименту, створення і виробництва нових товарів, припинення випуску продукції, що не має попиту, модифікації товарів. До товарної політики належать також питання розробки упаковки, товарного знака і найменування товарів, їхньої якості, кількості, дизайну і відповідності цільовому ринку В сучасній ринковій економіці успішна товарна політика, динамізм і гнучкість виробництва, зорієнтованого на задоволення конкретних потреб покупців, є однією із головних умов ефективної виробничо-комерційної діяльності підприємства. Стрижнем цієї політики є концепція створення товарів ринкової новизни.
Мета дисципліни “Маркетингова товарна політика” – дати студентам глибокі знання науково-теоретичних засад проблеми планування продукту в маркетинговій діяльності, допомогти засвоїти головні методологічні та організаційні положення щодо здійснення оптимальної товарної політики на підприємстві.
Успішному засвоєнню дисципліни “Маркетингова товарна політика” повинно передувати вивчення теорії маркетингу, менеджменту, макро- і мікроекономіки, а також інших дисциплін, важливих для підготовки фахівців з маркетингу.
Після вивчення дисципліни студент повинен знати:
– класифікацію товарів і послуг;
– види і характеристику показники якості продукції;
– порядок визначення рейтингу і конкурентоспроможності продукції;
– структуру і механізм функціонування ринку товарів і послуг;
– характеристики основних об’єктів маркетингових досліджень;
– зміст товарної політики підприємства;
– умови поведінки виробників на різних етапах життєвого циклу товару;
– етапи планування нової продукції;
– призначення і види ідентифікації готової продукції.
Після вивчення дисципліни студент повинен вміти:
– проводити оцінку якості готової продукції;
– розраховувати показники рейтингу товару;
– проводити оцінювання конкурентоспроможності продукції;
– розраховувати показники монополізації ринку;
– проводити розрахунки загального потенціалу і місткості ринків;
– визначати місце товарів на ринку.