Методика викладання економіки у системі вищої освіти поступово вдосконалюється і трансформується під впливом об’єктивних і суб’єктивних чинників. Базуючись на класичних та інноваційних підходах до навчально-пізнавальної діяльності студентів, технологія викладання економічних дисциплін інтенсифікується, здійснюється процес її оптимізації з урахуванням економічних і соціальних змін в Україні. У розрізі викладеного специфіка курсу «Методика викладання економіки», який є завершальним у психолого-педагогічному блоці підготовки бакалаврів з економіки до педагогічної діяльності, полягає в тому, щоб навчити студентів творчо та психологічно виправдано використовувати ті чи інші методичні прийоми для засвоєння різних економічних дисциплін. Виходячи з цього, концептуально обґрунтовано, мету та завдання дисципліни.
Мета дисципліни — допомогти студентам оволодіти механізмами технології вузівського економічного навчання, визначити його особливості, актуалізувати розвиток професійно значущих особистих дидактичних здібностей та умінь шляхом формування та забезпечення:
· сучасного економічного й педагогічного мислення, глибокого засвоєння категоріального апарату й концептуальних положень з економіки, психології та методики викладання економіки;
· особистісно-професійної позиції з економіки, поглиблення пізнання й засвоєння методичних засобів;
· професійних педагогічних умінь з проектування навчального процесу та його реалізації відповідно до потреб та особливостей конкретних груп слухачів;
· забезпечити засвоєння основних методів, прийомів і засобів викладання, застосування яких може бути доцільним у навчально-виховному процесі, й особливо на перших етапах практичної діяльності.
Завдання дисципліни:
· вивчення загальної методики організації навчання у вищому навчальному закладі з урахуванням завдань специфіки викладання економічних дисциплін, положень Болонської декларації;
· ознайомлення із сучасними інноваційними підходами вітчизняних і зарубіжних науковців як до навчально-пізнавального процесу в цілому у вищій школі, так і до окремих його структурних елементів;
· формування умінь і навичок підготовки, проведення лекційних і практичних занять зі студентами, які вивчають економічні дисципліни;
· допомога у формуванні методичної майстерності педагогічної техніки майбутнього викладача, його комунікативних здібностей, умінь і навичок індивідуального і колективного спілкування зі студентами;
· вивчення основних проблем організації та методики діагностики навчально-пізнавальної діяльності студентів, керівництва їхньої науково-пошукової роботи.
Після завершення цього курсу студент має:
Знати:
· базові поняття та принципи методики викладання економічних дисциплін;
· основні методичні засоби та прийоми викладання.
Вміти:
· планувати викладання економічної дисципліни: розробити навчальну програму курсу, скласти модель засвоєння бази знань (до курсу загалом і до окремої теми);
· підготувати й провести уроки, лекції, тренінги, навчальні ігри, практичні або семінарські заняття з економіки для різних вікових груп за власною методикою, ґрунтуючись на прийнятих стандартах викладання економіки;
· використовувати методи активізації навчальної діяльності тих, хто вчиться, під час вивчення економічних наук;
· розробляти й застосовувати наочні методи навчання, зважаючи на особливості економічних знань як предмета навчання;
· створювати умови для ефективної самостійної навчальної діяльності тих, хто навчається, з урахуванням вікових особливостей їх;
· планувати й організовувати самостійну роботу учнів у процесі вивчення економіки;
· контролювати й оцінювати знання, вміння і готовність до професійної діяльності тих, хто навчається.
Методика викладання економіки як навчальна дисципліна перебуває на перетині кількох наукових галузей: економічної, педагогічної, психологічної. Предмет має міцне міждисциплінарне підґрунтя й широкі інтернаукові зв’язки.