Потреба спілкування є невід’ємною частиною життя людини, це процес обміну інформацією, налагодження стосунків. Навички спілкування необхідні, щоб впевнено почувати себе у колективі, тому правила культури спілкування повинні стати звичкою, адже завдяки їм спілкування стає гуманнішим, бо засновані вони на ввічливому і тактовному ставленні до людини. Культура спілкування, закладена в людині з дитинства, стає нормою її життя, а тому і проявляється у щоденних ситуаціях.
Теоретичні основи розвитку мовленнєвої діяльності ґрунтуються на здобутках сучасної науки, насамперед лінгвістики, лінгводидактики, психології, психолінгвістики, соціолінгвістики, комунікативної лінгвістики та ін.
Висока мовна культура – критерій освіченості й вихованості кожної людини. Культура мови безпосередньо пов’язана із загальною культурою і є одним із найважливіших її компонентів.
Заняття з дисципліни присвячені вивченню таких понять:
- мова і мовлення;
- норми літературної мови та її різновидів;
- структура і багатство виражальних засобів мови на всіх її рівнях (фонетичному, лексичному, фразеологічному, словотвірному, морфологічному і синтаксичному);
- ознаки культури мовлення;
- мовний і мовленнєвий етикет;
- правила і культура поведінки в етикетних ситуаціях;
- культура спілкування.
Матеріал дисципліни орієнтований на формування таких професійних якостей на рівні знань:
- суті понять «мова», «мовлення», «спілкування», «етикетні ситуації», «культура мови, мовлення, поведінки, спілкування»;
- норми усної і писемної форм літературної мови;
- структури і засобів зв’язку текстів різних типів мовлення;
- комунікативних якостей літературного мовлення: змістовність, логічність і послідовність, правильність і чистота, точність, багатство і різноманітність, доречність, виразність і образність;
- правил мовного етикету;
- поняття мовної і мовленнєвої помилки;
- правил поведінки в етикетних ситуаціях.
Студенти повинні вміти:
- визначати норми літературної мови;
- відрізняти нормативні мовні явища від діалектних;
- визначати комунікативні якості мовлення і дотримуватися їх у власних висловлюваннях;
- аналізувати власне і чуже мовлення за основними його ознаками;
- виявляти стилістично нейтральні та стилістично марковані мовні одиниці й правильно користуватися ними;
- вживати необхідні мовні конструкції у відповідних етикетних ситуаціях;
- правильно користуватися невербальними засобами у відповідних етикетних ситуаціях.
Студенти повинні мати навички:
- володіння всіма якостями мовлення;
- мати значний лексичний запас;
- вільно користуватися виражальними засобами української мови;
- мати орфоепічні, орфографічні й пунктуаційні навички;
- навички використання мовного етикету;
- виправлення мовних помилок у власному й чужому мовленні;
- побудови висловлювання різних типів мовлення в усній і писемній формах;
- користуватися мовними засобами, застосовуючи необхідні правила поведінки і невербальні засоби у відповідних комунікативних ситуаціях.
Основні завдання курсу:
— допомогти студентам опанувати загальноприйняті норми сучасної української літературної мови на всіх її рівнях, а також подолати помилки,які найчастіше трапляються в їхньому мовленні;
— розвинути у студентів здатність оптимального слововживання відповідно до мовленнєвої ситуації;
— сформувати у студентів навички мовленнєвого самоконтролю;
— навчити студентів дотримуватися правил мовленнєвого етикету;
— виробити у студентів потребу, доведену до автоматизму, правильної поведінки у відповідних комунікативних ситуаціях.
Заняття сприятимимуть глибокій філологічній освіті студентів, оволодінню практичними навичками мовної культури, долученню їх до краси мови, її лексичного багатства, граматичної досконалості.
Дисципліна дасть можливість формувати у студентів належний рівень мовної культури в орфоепії, граматиці, лексиці; допоможе виробити чистоту мовлення, оволодіти мовним етикетом українця, культурою монологічного та діалогічного висловлювань, а також сприятиме уникненню значної кількості мовних та граматичних помилок, формує навички досконалого володіння правилами культури спілкування у щоденних життєвих комунікативних ситуаціях.