Хмельницький нацiональний унiверситет 
 Історія української літератури (4) *
Вступ

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ХХ СТОЛІТТЯ

Кафедра Української філології

Автор курсу

Коваль Таїсія Петрівна

 
  Курс сертифiкований.
Сертифiкат № 1468.
Протокол № 9 від 20.06.2022
 

Програма навчальної дисципліни «Історія української літератури ХХ століття» розрахована на системне вивчення історико-літературного процесу студентами-філологами. Новітня українська література ХХ століття як естетичний феномен історично-політичного, філософського, культурологічного поступу України зумовлена неймовірною складністю історичного розвитку, гостротою соціально-політичних катаклізмів, через які частина талановитих митців змушена була емігрувати, інша – зазнати деформації таланту. Безпрецедентним ганебним фактом є кривавий терор тоталітарної комуністичної радянської системи, спрямований на фізичне знищення української творчої еліти – Розстріляне Відродження – і на духовне забуття її досягнень внаслідок тривалого офіційного функціонування псевдонаукової методології вульгарного соціологізму. Літературний процес ХХ ст. – це зміна творчих генерацій; це традиція і новаторство; це реалізм і модернізм; це Українське Відродження і духовні злами культурного поступу внаслідок політичних колізій; це унікальний досвід художнього слова представників національного красного письменства, який мистецьки збагачують новатори творчої думки ХХІ століття. Вивчення історії новітньої української літератури ХХ ст. враховує знання студентів, набуті під час вивчення попередніх періодів розвитку національного письменства; має на меті вистежити типологічну спорідненість новітньої літератури з аналогічними явищами і тенденціями та визначити своєрідність літературного процесу ХХ ст.

Загальноосвітнє значення дисципліни полягає у підвищенні інтелектуального, когнітивного, культурного рівня студентів, у формуванні духовності особистості, національно-патріотичних почуттів, естетичних та морально-етичних принципів майбутніх учителів, викладачів української філології.

Мета навчальної дисципліни – якісна фахова підготовка студента-філолога до професійної діяльності. Окрім інформативної, курс переслідує навчально-виховну мету – зацікавити студентів-філологів актуаліями української новітньої літератури ХХ століття, стимулювати їхнє самостійне читання, креативні новаторські літературно-мистецькі пошуки; формувати розвиток філологічної освіти.

Завдання – усебічно розглянути літературно-мистецький процес в Україні 1920-х–2000-х років; відтворити історію української літератури цілісною і закономірною ланкою у системі української та світової культури; дати чіткі уявлення про колізії українського літературного процесу, показавши його як на синхронних зрізах (20-30-ті, 40-50-ті; 60-ті, 70-ті, 80-ті, 90-ті рр. XX ст.; поч. XXI ст..); розглянути ідейно-художню своєрідність творів, які належать до найбільш вагомих здобутків вітчизняної літератури. Акцент уваги зміщено на проблемні аспекти вивчення національного літературного процесу ХХ століття, що дає можливість для самостійної наукової роботи студентів і для коригування історії української літератури як цілісної інтегративної дисципліни.

У результаті вивчення курсу студенти повинні знати: основні факти історичного, культурно-мистецького, літературного життя в Україні ХХ ст.; проблеми літературного канону і періодизації історії української літератури у світлі нових досліджень; причини кривавих репресій, спрямованих на генерацію митців Українського Відродження 20-30-х рр.; концептуальні засади художніх стилів, шкіл, напрямів; методи аналізу-інтерпретації художнього тексту; твори новітньої літератури ХХ ст.; місце і роль представників красного письменства у контексті літературно-мистецького процесу ХХ і ХХІ століть; провідних науковців, об’єктом дослідження яких є новітня українська література ХХ ст. та історія основних її віх через призму національної ідентичності.

Студенти повинні вміти: висвітлювати загальнотеоретичні проблеми літературознавства; аналізувати твори у їх взаємозв’язку з іншими жанрово-тематичними групами української і світової літератури; давати об’єктивну оцінку художньому творові з точки зору його естетичної цінності, оригінальності, новизни, актуальності; розглядати літературні явища і процеси у конкретному історико-літературному контексті, розрізняти категорії «традиція» і «новаторство» на прикладі літературних текстів; висловлювати об’єктивну критичну думку стосовно художньої вартості прочитаного тексту і ролі митця у формуванні світоглядних концепцій та художнього мислення читачів (як сучасників автора, так і його нащадків).

«Історія української літератури XX століття» є пропедевтичним курсом, який забезпечує вивчення інших дисциплін літературознавчого циклу: сучасної української та зарубіжної літератури, теорії літератури; методики вивчення української літератури у школі; спецкурсів з української літератури.

Шановний студенте! Бажаємо успіхів та крилатих злетів наукової і творчої думки при вивченні дисципліни «Історія української літератури ХХ століття»!

© Хмельницький нацiональний унiверситет
29016 Україна м.Хмельницький вул.Iнститутська 11