Одним із основних засобів забезпечення дієвого управління діяльності господарюючих суб’єктів, розробки та обґрунтування ефективних управлінських рішень є стратегічний аналіз. Стратегічний аналіз передбачає оцінку внутрішнього і зовнішнього середовища підприємства з орієнтацією на довгострокову перспективу, визначає оптимальний шлях досягнення цільових орієнтирів і спрямований на вирішення довгострокових глобальних проблем з метою забезпечення конкурентоспроможності підприємства та посилення його ринкової привабливості.
Дисципліна «Стратегічний аналіз» відіграє важливу роль у набутті теоретичних знань, професійних навичок та досвіду у галузі прийняття стратегічних рішень щодо перспектив діяльності підприємства, у зв’язку з чим займає одне з провідних місць у навчальному процесі по підготовці фахівців з обліку та аудиту. Вивчення даного курсу ґрунтується на знаннях теорії та практики мікроекономіки, економічного аналізу, менеджменту, фінансів, статистики, бухгалтерського обліку, аудиту.
Предметом стратегічного аналізу є концептуальні напрями функціонування і розвитку підприємства, його організаційні, економічні та інформаційні ресурси й можливості, що розглядають з погляду нарощування стратегічного потенціалу підприємства та зміцнення його позицій на ринку в довгостроковій перспективі.
Мета курсу – оволодіння базовими знаннями, методикою і організацією стратегічного аналізу для обґрунтування стратегічних управлінських рішень, виявлення резервів підвищення ефективності фінансово-господарської діяльності.
У процесі вивчення курсу перед студентами поставлено такі завдання:
1) визначити теоретичні і методологічні засади стратегічного аналізу;
2) навчитися інформаційно виражати через систему показників стан та зміну будь-якої господарської ситуації;
3) набути навички у проведенні аналізу зовнішнього і внутрішнього середовища підприємства;
4) засвоїти основні принципи дослідження змін економічних явищ та процесів на багатокритеріальній основі;
5) опанувати методику прогнозування результатів діяльності підприємства і конкурентного аналізу;
6) навчитись робити обґрунтовані об’єктивні висновки та пропозиції за результатами проведених досліджень;
7) набути навички в оформленні аналітичних висновків на запит користувачів відповідно до стандартів аналітичного процесу.
8) використовувати здобуті знання у виробленні стратегічних рішень, спрямованих на посилення позицій підприємства у ринковому середовищі;
В результаті вивчення даного курсу студент повинен знати:
* зміст, завдання, основні принципи стратегічного аналізу;
* організацію та механізм проведення стратегічного аналізу;
* основні методи аналізу зовнішнього і внутрішнього середовища;
* способи визначення і оцінки резервів підвищення ефективності господарювання.
Окрім того, студент повинен вміти:
* здійснювати підбір, систематизацію, перевірку інформації, необхідної для проведення аналізу;
* орієнтуватися у виборі оптимальних способів проведення аналітичного дослідження;
* правильно визначати вплив факторів на досліджувані показники;
* аналізувати типові ситуації і створювати відповідні схеми прийняття управлінських рішень по них;
* узагальнювати результати проведених досліджень і використовувати їх для розробки заходів по поліпшенню діяльності підприємства.
Даний дистанційний курс навчання складений у вигляді розгалуженої структури текстових документів. Він розбитий на окремі модулі, кожен з яких складається з відповідних тем. В свою чергу кожна тема містить лекційний матеріал, контрольні запитання та тестовий матеріал для самоконтролю.