Хмельницький нацiональний унiверситет 
 Заповідна справа та охорона біоресурсів *
Вступ

ЗАПОВІДНА СПРАВА І ОХОРОНА БІОРЕСУРСІВ

Кафедра Екології

Автор курсу

Казімірова Л.П.
кандидат біологічних наук
доцент

 
  Курс сертифiкований.
Сертифiкат № 1212.
Протокол № 1 від 26.09.2018р.
 

«Заповідна справа і охорона біоресурсів» – інтегрована навчальна дисципліна, яка формує системне екологічне мислення, виробляє навички прийняття оптимальних управлінських рішень в галузі заповідної справи, ефективності природоохоронної діяльності.

Метою викладання навчальної дисципліни «Заповідна справа і охорона біоресурсів» є засвоєння майбутніми фахівцями-екологами необхідних знань про екополітичні, теоретичні та практичні основи, цілі, завдання, проблеми та сучасні підходи у теорії та практиці охорони біоресурсів; нормативно-правове, наукове та інституційне забезпечення заповідної справи; та формування в них навиків із охорони та управління об’єктами і територіями природно-заповідного фонду та екомережі, їх створення та розташування.

Предмет дисципліни. Предметом вивчення навчальної дисципліни є сфера природоохоронної діяльності щодо біологічних ресурсів, природних територій та об’єктів з особливим охоронним статусом, їх структура, класифікація, управління та організація заповідної справи в Україні в контексті сталого розвитку.

Завдання дисципліни. Основними завданнями вивчення дисципліни «Заповідна справа і охорона біорізноманіття» є:

– надання студентам теоретичних і практичних знань, вироблення у них професійної потреби щодо необхідності покращання екологічного стану країни згідно з конституційним правом населення на чисте довкілля через створення географічно репрезентативної мережі природно-заповідних територій;

– усвідомлення необхідності переходу на збалансоване співвідношення земель природно-заповідного фонду з іншими категоріями лісових земель і визнання його обов’язковою складовою сталого розвитку держави;

– закріплення стереотипу пріоритетності збереження біотичного та ландшафтного різноманіття через формування національної екологічної мережі України, уявлення організації системи екологічно моніторингу природоохоронних територій та управління ними, підвищення рівня екологічної та природоохоронної свідомості

– скласти уяву про сучасний стан, загальні принципи формування мережі об’єктів територій та акваторій природно-заповідного фонду, їх класифікацію, а також про формування екомереж;

– закласти розуміння специфіки наукових досліджень, моніторингу, рекреаційної, освітньої та інформаційної діяльності об’єктів-установ природно-заповідного фонду;

– навчити студентів засад сталого природокористування.

Після вивчення дисципліни «Заповідна справа і охорона біоресурсів» студент має досягти таких результатів навчання:

знати:

- етапи історичного і концептуального розвитку та сучасний стан заповідної справи;

- поняття, причини і наслідки збіднення біорізноманіття та дієві заходи, спрямовані на його збереження;

- сучасний стан природно-заповідної справи як галузі;

- екосистемні функції заповідних територій та їх роль щодо збалансованого розвитку;

- організаційно-правові засади охорони і збереження біорізноманіття;

- принципи збереження, відновлення та розширення територій та об’єктів природно-заповідного фонду;

- класифікацію територій та об’єктів, созологічний режим і організацію управління системою природно-заповідного фонду;

- принципи формування національної, регіональних та локальних екомереж, загальні поняття про Всеєвропейську екомережу і відповідні нормативно-правові документи;

- підходи до організації охорони, наукових досліджень, ведення Літопису природи, рекреаційної, освітньої та інформаційної діяльності на базі об’єктів-установ природно-заповідного фонду;

уміти:

- застосувати знання в професійній та природоохоронній діяльності для збереження ландшафтного та біологічного різноманіття;

- визначати наукову цінність біорізноманіття природно-заповідного фонду;

- обґрунтувати доцільність створення нових природоохоронних територій;

- встановлювати режими збереження заповідних екосистем;

- оцінювати вплив антропогенних факторів на заповідні екосистеми;

- розробляти схему оптимізації природно-заповідного фонду окремого регіону;

- проводити найпростіші наукові дослідження в заповідних екосистемах;

- організовувати еколого-освітню, просвітню, рекреаційну діяльність та громадський контроль;

бути здатним:

– виявляти причини загроз, оцінювати рівень загроженості популяцій, видів, ценозів та пропонувати або вживати заходи для відвернення загроз;

– обґрунтовувати створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду та заходи управління ними;

– розробляти заходи оптимізації природно-заповідного фонду окремого регіону.

Цей дистанцiйний курс навчання складений у виглядi розгалуженої структури текстових документiв. Вiн розбитий на теми, кожна з яких у свою чергу мiстить лекцiйний матерiал, тест для самоконтролю.

Перед початком вивчення тем дисципліни рекомендуємо ознайомитися з роздiлом «Рекомендації студенту».

Бажаємо успіхів у вивченні дисципліни!

© Хмельницький нацiональний унiверситет
29016 Україна м.Хмельницький вул.Iнститутська 11