«Заповідна справа і охорона біоресурсів» – інтегрована навчальна дисципліна, яка формує системне екологічне мислення, виробляє навички прийняття оптимальних управлінських рішень в галузі заповідної справи, ефективності природоохоронної діяльності.
Метою викладання навчальної дисципліни «Заповідна справа і охорона біоресурсів» є засвоєння майбутніми фахівцями-екологами необхідних знань про екополітичні, теоретичні та практичні основи, цілі, завдання, проблеми та сучасні підходи у теорії та практиці охорони біоресурсів; нормативно-правове, наукове та інституційне забезпечення заповідної справи; та формування в них навиків із охорони та управління об’єктами і територіями природно-заповідного фонду та екомережі, їх створення та розташування.
Предмет дисципліни. Предметом вивчення навчальної дисципліни є сфера природоохоронної діяльності щодо біологічних ресурсів, природних територій та об’єктів з особливим охоронним статусом, їх структура, класифікація, управління та організація заповідної справи в Україні в контексті сталого розвитку.
Завдання дисципліни. Основними завданнями вивчення дисципліни «Заповідна справа і охорона біорізноманіття» є:
– надання студентам теоретичних і практичних знань, вироблення у них професійної потреби щодо необхідності покращання екологічного стану країни згідно з конституційним правом населення на чисте довкілля через створення географічно репрезентативної мережі природно-заповідних територій;
– усвідомлення необхідності переходу на збалансоване співвідношення земель природно-заповідного фонду з іншими категоріями лісових земель і визнання його обов’язковою складовою сталого розвитку держави;
– закріплення стереотипу пріоритетності збереження біотичного та ландшафтного різноманіття через формування національної екологічної мережі України, уявлення організації системи екологічно моніторингу природоохоронних територій та управління ними, підвищення рівня екологічної та природоохоронної свідомості
– скласти уяву про сучасний стан, загальні принципи формування мережі об’єктів територій та акваторій природно-заповідного фонду, їх класифікацію, а також про формування екомереж;
– закласти розуміння специфіки наукових досліджень, моніторингу, рекреаційної, освітньої та інформаційної діяльності об’єктів-установ природно-заповідного фонду;
– навчити студентів засад сталого природокористування.
Після вивчення дисципліни «Заповідна справа і охорона біоресурсів» студент має досягти таких результатів навчання:
знати:
- етапи історичного і концептуального розвитку та сучасний стан заповідної справи;
- поняття, причини і наслідки збіднення біорізноманіття та дієві заходи, спрямовані на його збереження;
- сучасний стан природно-заповідної справи як галузі;
- екосистемні функції заповідних територій та їх роль щодо збалансованого розвитку;
- організаційно-правові засади охорони і збереження біорізноманіття;
- принципи збереження, відновлення та розширення територій та об’єктів природно-заповідного фонду;
- класифікацію територій та об’єктів, созологічний режим і організацію управління системою природно-заповідного фонду;
- принципи формування національної, регіональних та локальних екомереж, загальні поняття про Всеєвропейську екомережу і відповідні нормативно-правові документи;
- підходи до організації охорони, наукових досліджень, ведення Літопису природи, рекреаційної, освітньої та інформаційної діяльності на базі об’єктів-установ природно-заповідного фонду;
уміти:
- застосувати знання в професійній та природоохоронній діяльності для збереження ландшафтного та біологічного різноманіття;
- визначати наукову цінність біорізноманіття природно-заповідного фонду;
- обґрунтувати доцільність створення нових природоохоронних територій;
- встановлювати режими збереження заповідних екосистем;
- оцінювати вплив антропогенних факторів на заповідні екосистеми;
- розробляти схему оптимізації природно-заповідного фонду окремого регіону;
- проводити найпростіші наукові дослідження в заповідних екосистемах;
- організовувати еколого-освітню, просвітню, рекреаційну діяльність та громадський контроль;
бути здатним:
– виявляти причини загроз, оцінювати рівень загроженості популяцій, видів, ценозів та пропонувати або вживати заходи для відвернення загроз;
– обґрунтовувати створення територій та об’єктів природно-заповідного фонду та заходи управління ними;
– розробляти заходи оптимізації природно-заповідного фонду окремого регіону.
Цей дистанцiйний курс навчання складений у виглядi розгалуженої структури текстових документiв. Вiн розбитий на теми, кожна з яких у свою чергу мiстить лекцiйний матерiал, тест для самоконтролю.
Перед початком вивчення тем дисципліни рекомендуємо ознайомитися з роздiлом «Рекомендації студенту».
Бажаємо успіхів у вивченні дисципліни!